Fate of the Apt: tworzenie postaci
W działach: rpg | Odsłony: 108Ostatni czasy miałem straszną ochotę, by wrócić do cyklu Cienie pojętnych Adriana Czajkowskiego. Same powieści nie wystarczyły jednak i potrzebowałem czegoś jeszcze, by zanurzyć się w fantastycznym świecie owadopodobnych bohaterów. Dlatego też postanowiłem stworzyć hack do tego settingu. Padło na mechanikę Fate Core, którą nie znałem wcześniej, lecz szybko przypadła mi do gustu. Poprowadziłem kilka sesji i wyszło całkiem fajnie, więc chciałbym podzielić się swoimi wypocinami. Byłbym wdzięczny za wszelkie uwagi.
Zacznijmy od początku. Tworzenie postaci podzieliłem na kilka etapów:
Wybierz, jaki jest twój stosunek do magii i techniki:
- pojętny: Magia nie istnieje. Przyszłość to technika. Otrzymujesz aspekt Pojętny oraz dostęp do umiejętności Technika, jednocześnie masz zablokowaną możliwość używania umiejętności Mistycyzm. Przykładowe wywołania i wymuszenia: Jestem pojętny, więc oczywiście, że potrafię pilotować sterowiec; umiem naprawić to urządzenie; nie wierzę w magię i żadne duchy mnie nie przestraszą; nie znam świata magii i jestem przez to bardziej podatny na uroki.
- niepojętny: Nie rozumiem techniki, lecz jestem wyczulony na magie. Otrzymujesz aspekt Niepojętny oraz dostęp do umiejętności Mistycyzm, jednocześnie masz zablokowaną możliwość używania umiejętności technika. Przykładowe wywołania i wymuszenia: Jestem niepojętny, więc oczywiście słyszałem coś o tych rytuałach; wiem, jak radzić sobie z urokami; nie umiem obsługiwać tego urządzenia.
Wybierz rasę
- Wybierz swoją rasę i dwie cechy, aby stworzyć aspekt rasowy np. Jestem Muszcem, więc oczywiście, że jestem mały i zwinny; Jestem Pająkiem, więc oczywiście, że jestem dostojny i podstępny.
- Świat Cieni Pojętnych jestem pełen wyjątków, więc nie przejmujcie się kanonem. Nie każda osa lub żukowiec znał się na technologii, podobnie nie każda Modliszka darzy nienawiścią Pająki. Dobrym tego przykładem są Żukowce z Kolegium i Khanaphes. Dlatego jeśli chciałbyś zagrać Mrówcem, który odkrył w sobie magiczny dar albo zafascynowaną technologią Ćmą, to śmiało. Dobrze będzie jedynie uzasadnić to, swoją historią lub specyfiką miasta, z którego pochodzi postać.
Wybierz profesje
- Czym zajmuje się twoja postać? Dodaj do tego jakiś przymiotnik i stwórz jakiś aspekt np. Wyśmienity szermierz; Postrach mórz; Tajemniczy czarownik
- Przykładowe profesje (zwykłe) z książek: Szpieg, polityk, zabójca, żołnierz, bandyta, pirat, zwiadowca, wróżbita, wynalazca, alchemik, pilot; kupiec, niewolnik, przestępca, uczony, strażnik miejski.
- Profesje z settingu:
- Bławatnik – błędny rycerz i przedstawiciele prawa ze Wspólnoty Ważek. Zajmują się głównie walką z bandytami i dzikimi bestiami, lecz w czasie wojny tworzą elitarne oddziały wojowników.
- Manipuli – zmiennokształtni magowie Pająkowców.
- Nekromanci – magowie potrafiący rozmawiać z duchami.
- Mistrz broni – elitarni święci wojownicy modliszek (choć tytuł ten nosili również przedstawiciele innych ras)
- Agent Arcanum – agent tajnej służby ciemców
- Agent Rekefu – agent Imperium Os
- Aristoi – przedstawiciele arystokratycznych rodów Pająkowców
- Członek Zgromadzenia – przedstawiciel władzy Kolegium
- Pomocnik – żołnierz Sił Pomocniczych, czyli oddziałów zbudowanych z ludzi siłą wcielonych do armii Imperium Os
- Skyresi – magowie i przywódcy Ciem
- Treser Strażnika – pilot mechanicznych skolopendr
Wybierz problem
- Wymyśl jakiś problem lub wadę swojej postaci i stwórz na jego podstawie nowy aspekt. Np. Muszę wszystkich udowodnić, że jestem lepszy!; Muszę odnaleźć mojego brata itp.
Wybierz cechę charakterystyczną
- Wybierz dla swojej postaci jakąś cechę charakterystyczną np. przynależność do jakieś organizacji; wierny sojusznik; niezwykły przedmiot; osiągnięcie i stwórz na jego podstawie ostatni aspekt np. Jestem członkiem Żelaznej Rękawicy; Używam granatnika domowej roboty; Zawsze towarzyszy mi mój dwumetrowy skorpion; Pokonałem Mistrza Ostrzy
Rozdaj umiejętności
- Rozdawanie umiejek nie różni się od tego, co proponowane jest w podręczniku głównym. Technika zastępuje Rzemiosło. Jedyna różnica polega na tym, że technikę można używać do atakowania za pomocą wynalazków np. pukołuku.
- Jedyną nową umiejętnością jest Mistycyzm. Nie można używać jej do ataku i obrony. W testach przezwyciężania będzie stosowana do rytuałów, leczenia, przewidywania przyszłości i testów wiedzy magicznej. Umiejętność pozwala tworzyć aspekty związane z rzucaniem klątw, błogosławieństw oraz wróżeniem.
Wybierz sztuczki
Tutaj także zasady niewiele różnią się od tych z podręcznika podstawowego. Wybieramy 3 i można podzielić je na 4 kategorie:
- Sztuka – Moce rasowe, powiązane z pochodzeniem np. latanie
- Magia – Moce wynikające o magicznych pochodzenie np. Manipuli – potrafisz zmieniać swój wygląd, aby upodobnić się do innej osoby. Wydaj punkt losu i rzuć na Oszustwo by stworzyć odpowiedni Aspekt
- Wynalazki – Sztuczki wynikają z używanego sprzętu np. Wysuwany z rękawa nóż – przy pierwszym ataku rzuć na Ukrywanie zamiast walki
- Inne
Przykłady sztuczek i ras przedstawione będą w kolejnych wpisach.