» Blog » Naprzód marsz czyli planszówkowy styl życia (Odc. 2)
08-08-2021 07:41

Naprzód marsz czyli planszówkowy styl życia (Odc. 2)

W działach: ASL | Odsłony: 215

Naprzód marsz czyli planszówkowy styl życia (Odc. 2)
W ostatnim odcinku udało nam się zdobyć grę Advanced Squad Leader. Nie było to proste zadanie, ale jeśli dowódca oddziału polegnie na czymś tak prostym, nie ma najmniejszych szans na polu bitwy.

Po przejrzeniu pierwszych stron podręcznika, choć pewnie wcześniej dowiedzieliśmy się tego z internetów, poznamy kilka podstawowych faktów (wśród ton informacji, które nas średnio będą interesować, bo wynikają z zaszłości historycznych).

  • F1: grać będziemy na planszach z heksami
  • F2: jeden żeton to około 5-10 żołnierzy
  • F3: jedna tura gry odpowiada około 2 minutom
  • F4: jeden heks to około 40 metrów
  • F5: zabawa dzieje się w czasach II wojny światowej, choć niektóre dodatki rozszerzają ją kilka lat w przód i tył

 

Gra jest mocno nastawiona na taktykę, tak więc będzie w miarę szybko i w małej skali. Ciężko mi o jednoznaczną ocenę procentową, ale z pierwszych analiz wynika, że większość scenariuszy toczyć się będzie w wymyślonych okolicznościach a te, które mają tło historyczne, nazywane są Historical ASL (HASL).


Otwieramy podręcznik na kolejnych stronach (pamiętacie - segregator) i próbujemy znaleźć podstawy zabawy. Jakoś magicznie wydaje się, że najrozsądniejszym punktem wyjścia byłby rozdział K, czyli Podręcznik Szkoleniowy.

Treść została napisana w stylu żołnierskim. Czyli wykrzyczane mamy Ten Hut (to taki skrót od attention, czyli baczność) i krzyczącego na nas dowódcę. Jednakże dowódca ten ma dość sporo cierpliwości i tłumaczy zielonym rekrutom różne elementy żołnierskiego życia.

Pierwszym z nich jest przemieszczanie się jednostek pieszych. Wydawałoby się, że temat jest prosty - mamy punktu ruchu (Movement Factor), których liczba zależy oczywiście od jednostki i terenu. Standardowy oddział ma 4 MF, żółtodzioby mają 3, jednostka poruszająca się z dowódcą ma dwa dodatkowe punkty. Cały ruch wykonany po drodze pozwoli nam otrzymać jeszcze jeden punkcik.
No i zaczynamy lekcję.

  • Ile kosztuje ruch po pustym polu albo drodze? Zgadliście - 1.
  • Ile po lesie, albo wejście na heks z budynkiem - brawo, dobrze myślicie, 2. 
  • A co jeśli chcecie wejść na klif? Brawo, dobrze myślicie - nie da się! :). No dobra, to kłamstwo, ale w wersji szkolenia dla zielonych jest info - nie da się, a jak chcecie, to przejdźcie to rozdziału XYZ w którym napisano, jakie mamy zasady wspinaczki.
  • No to teraz: ile kosztuje wejście na heks, który jest wyżej? Proste, dwa razy normalny koszt wejścia, czyli przykładowo, dla wejścia na wzgórze z lasem kosztuje 4MF, bo 2x2.
  • Fajne, nie? Logiczne? Jasne! To teraz moje ulubione: ile kosztuje wejście na pole z żytem? Zastanówcie się dobrze, weźcie pod uwagę fakt, że gra stara się być odrobinę realistyczna. Tak, dobrze myślicie: zależy kiedy. Od października do maja jest to 1 punkcik, w innych miesiącach 1.5 punkta. Nie wiem jak Wy, ale ja w tym momencie spadłem z krzesła.
  • Czy możecie biegać? No jaska, wtedy dostajecie 2 punkciki gratis, ale i dostajecie Counter Exhaustion, czyli zmęczenie, które może być czymś, co zabije Wasze jednostki.

Jeśli myślicie, że to wszystko, to jesteście w błędzie. Gra uwzględnia całkiem ciekawe formacje, takie jak doliny (poziom -1), wąwozy, czyli poziom -1 od poziomu na którym właśnie jesteśmy - tak, dobrze myślicie, że wąwóz w dolinie to poziom -2, wzgórza, góry, płoty, żywopłoty, rzeki, mosty i pewnie ze 100 różnych innych możliwości.

Całkiem fajne są budynki, bo mogą mieć kilka poziomów. W domyśle, jednoheksowy budynek ma tylko jeden poziom. Dwuheksowy budynek to już dwa poziomy, z klatką schodową na każdym z heksów. Większa liczba pól implikuje, że budynek ma jeszcze większą liczbę pięter i ma już klatki schodowe. Jeśli tego Wam mało, w niektórych przypadkach możecie zejść do piwnicy, albo nawet do kanalizacji. 

Budynek można też obejść, czyli kroczyć, jeśli dobrze zrozumiałem, po skrzyżowaniach heksów otaczających budynek. Wtedy jesteśmy bardzo narażeni na ostrzał, ale też ominięcie budynku kosztuje nas mniej punktów.  

Ciekawym patentem jest łączenie map. Są scenariusze, które na to pozwalają, wtedy układamy plansze jedna koło drugiej, albo jedna na drugiej, częściowo przykrywając planszę. Są też zasady, które umożliwiają wyjście poza planszę - wtedy albo dokładamy niewykorzystaną, albo robimy lustrzane odbicie heksa, z którego wchodzi na pole poza planszą. Wspominałem, że możliwy jest ostrzał artylerią znajdującą się poza planszą? Nie? To dobrze, bo o tym dopiero w kolejnych odcinkach.

PS. Przypominam, na polterze możecie (I) nagrodzić autora bloga sztonami, (II) polecić notkę, (III) skomentować. Każda z tych akcji jest motywująca.

1
Notka polecana przez:
Poleć innym tę notkę

Komentarze


Kaworu92
   
Ocena:
0

Ojej xD 1.5 punkta? xD Ale w sensie... czy te żetony ruchu czy coś dzielą się na 2...? xD Znaczy... xD

09-08-2021 14:53
Exar
   
Ocena:
0
Punkty ruchu masz tylko w głowie, nie ma fizycznych żetonów.

Przykład: jak masz np. 3 (bo ruszasz żółtodziobem) to przejdziesz dwa pola kukurydzy. Gdy masz 4 (czyli idziesz normalną jednostką), to też przejdziesz tylko dwa pola, 1 punkt, który został przepada albo może być wykorzystany do pójścia w teren bez przeszkód. Gdy pole rdestu jest na wzgórzu, to wtedy zapłacisz 3 punkty (bo standardowy koszt terenu x2). Oczywiście latem. Chyba że akurat jest gradobicie czy burza z piorunami w nocy, wtedy jest inna zasada (chyba, bo jeszcze do tego nie doszedłem).
09-08-2021 16:24
Kaworu92
   
Ocena:
0

Inna zasada na burzę z piorunami,..? xD

Proszę, zrób zdjęcie grubej - jak mniemam? xD - instrukcji i umieść w następnym poście, nie chce mi się wierzyć xD

09-08-2021 20:19
Exar
   
Ocena:
0
Zrobię i zdjęcia:)
09-08-2021 20:52
82284

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0

Opis zasad przypomniał mi jak chciał "wynaleźć" Battlefielda 1942 na kartce jako alternatywę dla gry w piłkarzyki i żużel ;)

09-08-2021 22:18
Exar
   
Ocena:
0
To nie opis zasad tylko małego fragmentu jednego rozdziału:). Nie obrażaj ASLa:)
10-08-2021 17:52

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.